lauantai 17. kesäkuuta 2023

Isolla kirkolla.

Ommel-tapahtuman kangasmyyntiä.

Vähän ennen koronaepidemian puhkeamista huomasin, että Espoossa on järjestetty Ommel-tapahtuma.  Se kiinnosti kovasti, mutta välivuosien jälkeen minäkin pääsin osallistumaan tapahtumaan.  -Matkasimme junalla perjantaina Helsinkiin ja heti alkajaisiksi piipahdimme Kiasmaan, missä oli Tom of Finlandin piirroksia esillä runsaasti.

Kauniita kankaita oli runsaasti.

Kauniisti painettuja trikoita.

Hyvin nukutun yön jälkeen poikani vei minut Espoon Opinmäkeen, missä oven takana jo odottivat innokkaimmat harrastajat.  Poika ja mies jatkoivat matkaansa automuseoon ja minä pääsin ihmettelemään runsaita kangasuutuuksia.  Aluksi vain kiertelin ja katselin.  Tarjolla oli paljon työpajoja, esittelyjä, minulle aivan uusia kankaiden toimittajia, työvälineitä ja ompelulanit.  En ollut ilmoittautunut työpajoihin, mutta kävin toki ompelemassa avainlenkin Berninan työpajassa.  Siellä kierrellessä tunsin olevani kangastaivaassa.  Muutamia kankaita kyllä läksi mukaan, samoin työvälineitä, mutta niistä kerron myöhemmin.

Irina Malyukovan töitä oli Tilkullisten osastolla.

Palattuamme isolle kirkolle menimme heti Ateneumiin, minne ei ollut onneksi jonoa, vaan pääsimme heti sisälle.  Kiertelimme pari tuntia ihaillen ja ihmetellen Albert Edelfeltin maalauksia: miten hienoja siveltimen vetoja, värien herkkyyttä, asetelmallisuutta, taitoa kuvata elämää ympärillämme.  Samaan ei pysty edes laadukkaalla kameralla.  Kuvasin sellaisia töitä, jotka ovat yksityiskokoelmista.  Niitähän ei juuri näe.  Niiden nimiä en laittanut muistiin.

Miten herkkää maisemaa.

Mikä iltatunnelma veden äärellä.

Tämä taisi olla luonnos.

Illalla vielä kävelimme Tokoin rannassa poikamme ja miniämme kanssa.

Sunnuntaiaamuna kävimme Kallion kirkossa, joka oli meistä muutaman korttelin päässä.  Sitten olikin aika vierailla pojan appivanhempien luona.

Temppeliaukion kirkko suorastaan mykistää.

Maanantaina sattui olemaan Helsinki-päivää, jolloin kaupungilla oli lähes 170 maksutonta tapahtumaa.  Kävelimme -oikeastaan vahingossa- Temppeliaukion kirkolle, missä oli melkein heti esittelykierros kirkon ympäri.  Hieno sää oli laittanut ihmiset liikkeelle ja mekin saimme kuulla tarinaa, miten kirkkoa oli suunniteltu kauan, kunnes päädyttiin arkkitehtiveljesten Timo ja Tuomo Suomalaisen suunnittelemaan kallioon louhittuun kirkkoon.  Vierailimme myös kirkon sisällä.

Käveltyämme kaupungilla olimme valmiit lähtemään junalla kohti kotia.  Olipa tapahtumia kerrakseen yhdelle reissulle.

1. Olipas hieno reissu pääkaupunkiin!

1. Niin oli. Meillä oli niin paljon tekemistä ja kokemista, että tuntui kuin olisimme olleet reissussa pitempään.

2. Ateneumiin olisi kiva päästä katsomaan Edelfeltin tauluja. Temppeliaukion kirkossa olen joskus kauan sitten käynyt, se on kyllä upea! Kiva reissu varmaan isolla kirkolla.

1. Kannattaa käydä Edelfeltin näyttelyssä. Esillä on paljon maalauksia yksityiskokoelmista, joita harvoin näkee. Paljon nähtävää samalla reisulla.

3. Kiva kierros teillä. Helsingissä on paljon nähtävää meille suomalaisillekin. Edelfeltin työt ovat aivan ihmeellisiä. Ja tuo Ommel-tapahtuma todella karkkikauppa meille käsityöihmisille.Täytyy laittaa muistiin.

1. Oli todella antoisa reissu. Ommel-tapahtuma näyttää olevan kesäkuun alussa. Mainoksia en ole nähnyt, mutta osasin etsiä tapahtuman netistä.