sunnuntai 15. toukokuuta 2016

Tarton maisemia ihmettelemässä.

Ravilan kartanon kello näyttää nykyaikaa.

Helatorstaina aamuyöstä bussimme starttasi kohti Helsingin Katajanokkaa, missä nousimme Viking XPRS -autolautalle. Laiva oli tupaten täynnä, mutta pianhan se saapui Tallinnaan, mistä jatkoimme matkaa kohti Tarttoa. Matkalla pysähdyimme Ravilan kartanossa, missä odottelimme kahvia tovin, sillä se valmistettiin kuppi kerrallaan. Kartano kaipaisi vielä paljon restaurointia.

Ravilan kartano.
Illalla majoituimme Dorpat-hotelliin. Ennätimme huonekaverini kanssa vielä kävellä lähikortteleissa ja ihailla Ema-jokea, joka virtasi hotellimme lähellä.

Silta yli Emajoen.
Aamupalan jälkeen meillä oli opastettu kiertoajelu kaupungilla. Tutustuimme myös puistoalueeseen kävellen.

Suutelijat-patsas.

Puistonäkymä.

Tuomiokirkon rauniot.
Kiertoajelun jälkeen vierailimme Etnowerk-nimiseen yritykseen, missä oli esillä upeita neuleita. Niihin oli sovitettu Viron eri alueiden käsitöiden ominaisuuksia.

Etnowerkin villatakkeja.
Etnowerkin neuleita.

Osa matkalaisista siirtyi keskikaupungille, itse taivalsin Kasvitieteelliseen puutarhaan, missä varhaisimmat kukkijat availivat kukkaloistoaan.

Kasvitieteellisessä puutarhassa.

Mantelipuu kukkii.
Ruukkukoriste.
Liljoja.

Kävimme myös tutustumassa Tarton kansalaisopistoon. Paluumatkalla poikkesimme mm. kangaskaupassa, mistä mukaani läksi vihreä pitsikangas; ehkä siitä syntyy mekko. Kävin  myös noutamassa Kaubamajasta 4 kerää merinovilla- silkkilankaa (70%/30%), ´a 4, 90 euroa. Lanka on todella ohutta: kerässä on 700 metriä lankaa.

Lankalöytö.
Pitsi on edelleen muotia.

Lauantaiaamuna pakkasimme tavaramme autoon, minkä jälkeen kävelimme Tarton kevätmessuilla. Tapahtuma oli järjestetty läheisillä kaduilla, missä oli esillä paljon käsitöitä, keramiikkaa, ruokaa jne. Ostin sieltä pellavaisen housukankaan ja silkkihuivin sekä korvakorut.
Punaiset korvikset Tartosta, toiset Tallinnasta, alla housupellava.

Tarjolla oli käsitöitä laidasta laitaan.

Pellavainen käsipyyhe.

Iltapäivällä palasimme bussille, joka toi meidät Väike-Maarjan kautta Tallinnaan. Hotelli oli tavallaan Vanhan kaupungin takana. Löysimme reitin kaupunkiin, mutta se oli aika pitkä. Hotellin lähellä kukki luumupuu.

Huiviostokset.

Aamulla ajelimme satamaan, missä teimme vielä viime hetken ostoksia. Itse löysin tuubihuivin ja korvikset. Paluulaiva oli Eckerö Linen Finlandia. Niinpä äitienpäivä kului matkalla. Lapset muistivat onnitteluviestein.

Viehättävä kyltti.

1. Teillä on ollut varmasti ihana matka!

1. Kiitos kysymästä. Oli todella kiva matka. Näimme ja koimme paljon: tasaista maaseutua haikaranpesineen, hyvää ruokaa, ystävällisiä ihmisiä, hyvää palvelua ravintoloissa jne.

2. Kauniita kuvia! Tarto olis mielenkiintoinen paikka. Ja suhteellisen lähellä.

1. Niin on suhteeellisen lähellä. Kannattaa vierailla.

3. Onpas kauniita matkakuvia! Muutenkin kuulostaa paikalta minne olisi mukava lähteä. Kivat kohteet ja ostokset:)

1. Kiitos! Kuvia olisi ollut runsaasti tarjolla, piti karsia parhaimmat. Kyllä Tartossa kannattaa käydä. Lentäenkin sinne pääsee, mutta automatkalla näkee mm. haikaran pesiä.

4. Löytyipä mukava ja kivoja ideoita esittelevä blogi, selailin vanhempiakin kirjoituksia, kaikkea olet toteuttanut. Työn iloa, terveisin Irmeli etelästä

1. Kiitos. Työn iloa on ainakin tähän asti riittänyt. Pää pursuilee uusia suunnitelmia ja kokeiluja. Jotkut unohtuvat, jotkut toteutuvat.

5. Varmasti hieno reissu ja sulateltavaa pitkäksi aikaa :D

1. Kyllä oli paljon nähtävää, ja uusia ideoita jäi muistikortille - saa nähdä, mitä niistä voi toteuttaa.

6. Hei, kiva kun olet tehnyt näin kattavan postauksen järjestämästämme matkasta. Ja niinhän sitä suunniteltiin, että ensi keväänä Narvaan! Terkuin matkanjoht Eija